Gå direkt till sidans innehåll

Kväveoxidutsläpp

Nyckeltal SE. 2.2. 1

Beräkningar avseende kväveoxidutsläppen görs, för Malmös geografiska område, och redovisas på årsbasis i detta nyckeltal.

Utsläpp till luft av kväveoxider

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton)

0

Övrig trafik

1980

1950

1

Övrig trafik

1985

2060

2

Övrig trafik

1990

2180

3

Övrig trafik

1995

1800

4

Övrig trafik

2000

831

5

Övrig trafik

2005

921

6

Övrig trafik

2010

686

7

Övrig trafik

2015

525

8

Övrig trafik

2020

535

9

Övrig trafik

2021

535

10

Övrig trafik

2022

535

11

Övrig trafik

2023

381

Datakälla: Miljöförvaltningen, Malmö stad

Kommentar

Kväveoxidutsläppen har sedan år 1980 minskat med 85 procent i Malmö. Minskningen har skett inom alla sektorer men det är trafiken som står för den största delen av minskningen. Under 2023 uppdaterades sjöfartens utsläpp, vilket gav en ytterligare minskning av utsläppen.

Kväveoxider kommer främst från utsläpp av bilavgaser, men även utsläpp från arbetsmaskiner, sjöfart, industrier och energiproduktion är betydande. Kväveoxidutsläppen orsakar problem med övergödning av vatten och mark. Sjöar växer igen, algblomningen ökar och flora och fauna förändras. Kvävedioxid bidrar också till försurning och skador på växtligheten genom bildning av ozon, samt korrosion och nedbrytning av kulturföremål.

Senast uppdaterad: 2024-07-13