Gå direkt till sidans innehåll

Konsumtionsbaserade växthusgasutsläpp per kategori

Nyckeltal SE. 1.2. 3

Stockholm Environment Institute (SEI) har utvecklat Konsumtionskompassen, vilket är ett digitalt verktyg som kan åskådliggöra klimatpåverkan från hushållens konsumtion. Redovisade uppgifter, på växthusgasutsläppen från samtliga hushåll i Malmö kommun, hämtas från Konsumtionskompassen.

Konsumtionsbaserade växthusgasutsläpp per person, kategori och år.

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2-ekv/person)
0 Totalt 2019 6,3
1 Totalt 2020 5,2
2 Totalt 2021 5,4
3 Totalt 2022 5,7
4 Totalt 2023 6,2
5 Mat och dryck 2019 1,4
6 Mat och dryck 2020 1,4
7 Mat och dryck 2021 1,4
8 Mat och dryck 2022 1,4
9 Mat och dryck 2023 1,4
10 Bostad 2019 1,2
11 Bostad 2020 1,2
12 Bostad 2021 1,2
13 Bostad 2022 1,0
14 Bostad 2023 1,1
15 Lokala transporter 2019 1,0
16 Lokala transporter 2020 0,9
17 Lokala transporter 2021 0,9
18 Lokala transporter 2022 0,9
19 Lokala transporter 2023 0,9
20 Flygresor 2019 1,1
21 Flygresor 2020 0,3
22 Flygresor 2021 0,4
23 Flygresor 2022 0,9
24 Flygresor 2023 1,1
25 Fritid, sport och kultur 2019 0,3
26 Fritid, sport och kultur 2020 0,3
27 Fritid, sport och kultur 2021 0,3
28 Fritid, sport och kultur 2022 0,4
29 Fritid, sport och kultur 2023 0,6
30 Övrig konsumtion 2019 1,2
31 Övrig konsumtion 2020 1,2
32 Övrig konsumtion 2021 1,2
33 Övrig konsumtion 2022 1,2
34 Övrig konsumtion 2023 1,2
Datakälla: Malmö stad och SEI

Kommentar

Preliminära siffror för år 2023 visar att de totala konsumtionsbaserade växthusgasutsläppen per person i Malmö ökade med 9 procent jämför med året innan och uppgår till 6,2 ton koldioxidekvivalenter per person. Detta innebär att utsläppsnivåerna totalt sett har återgått till ungefär samma nivå som de låg på år 2019. Den gröna linjen i diagrammet visar Malmös målnivå som, i enlighet med Miljöprogram för Malmö stad 2021-2030, beslutats vara 3,1 ton koldioxidekvivalenter per person.

Under pandemiåret 2020 minskade de konsumtionsbaserade utsläppen kraftigt från 6,2 till 5,1 ton per capita. Minskningen orsakades i första hand av kraftigt minskat flygresande, där utsläppen från flyg minskade med cirka 73 procent jämfört med år 2019. Lokala transporter minskade med cirka 17 procent och utsläppen från fritid, sport och kultur minskade med omkring 5 procent. För övriga konsumtionsområden såsom livsmedel, boende och varukonsumtion är förändringarna små. Efter pandemin har utsläppen successivt ökat och år 2023 (som än så länge grundar sig i prognosticerade data) bedöms utsläppen vara lika stora som före pandemin.

Senast uppdaterad: 2025-09-11