Gå direkt till sidans innehåll

Cykeltrafikutveckling

Nyckeltal SE. 4.4. 2

Fastighets- och gatukontoret i Malmö ansvarar för stadens cykelvägar. Trafikmängderna i Malmö mäts, på ett flertal platser, varje år och samlas i Fastighets- och gatukontorets trafikdatabas. Uppgifter på cykeltrafikens utveckling har hämtats därifrån.

Cykeltrafikens och befolkningens utveckling i Malmö

Rad-id Mätområde Datum Värde (Index)
0 Cykeltrafik 2003 100
1 Cykeltrafik 2004 101,645
2 Cykeltrafik 2005 101,847
3 Cykeltrafik 2006 102,236
4 Cykeltrafik 2007 108,078
5 Cykeltrafik 2008 118,869
6 Cykeltrafik 2009 120,138
7 Cykeltrafik 2010 130,063
8 Cykeltrafik 2011 131,852
9 Cykeltrafik 2012 139,671
10 Cykeltrafik 2013 140,234
11 Cykeltrafik 2014 148,298
12 Cykeltrafik 2015 143,739
13 Cykeltrafik 2016 157,328
14 Cykeltrafik 2017 154,155
15 Cykeltrafik 2018 171,581
16 Cykeltrafik 2019 170,788
17 Cykeltrafik 2020 134,449
18 Cykeltrafik 2021 136,44
19 Cykeltrafik 2022 160,834
20 Cykeltrafik 2023 150,346
21 Befolkning 2003 100
22 Befolkning 2004 100,738
23 Befolkning 2005 101,535
24 Befolkning 2006 103,396
25 Befolkning 2007 105,102
26 Befolkning 2008 107,248
27 Befolkning 2009 110,008
28 Befolkning 2010 111,899
29 Befolkning 2011 113,349
30 Befolkning 2012 115,191
31 Befolkning 2013 117,151
32 Befolkning 2014 119,065
33 Befolkning 2015 120,737
34 Befolkning 2016 122,953
35 Befolkning 2017 124,876
36 Befolkning 2018 127,002
37 Befolkning 2019 128,819
38 Befolkning 2020 130,235
39 Befolkning 2021 131,657
40 Befolkning 2022 133,763
41 Befolkning 2023 135,543
Datakälla: Malmö stad

Kommentar

Under år 2023 minskade cykeltrafiken i de centrala delarna, jämfört med år 2022 men det var ändå en ökning jämfört med år 2020 och 2021. Den lägre utvecklingstakten dessa två år är antagligen ett resultat av coronapendemin. Mellan år 2003 och 2019 ökade cykeltrafiken i centrala Malmö med nästan 90 procent medan befolkningen under samma tid ökade med 29 procent. I början av den redovisade tidsperioden följdes cykel- och befolkningsökningen åt men efter år 2007 utvecklades cykeltrafiken i en snabbare takt.

Cykelflödena mäts varje år i cykelvägnätet. Cykeltrafikräkningar i två gatusnitt i centrala Malmö har studerats för att ge en samlad bild av cykeltrafikutvecklingen. Cykeltrafiken och befolkningen år 2003 har fått indexet 100 så att förändringen och skillnaden ska synas tydligare.

Senast uppdaterad: 2024-04-29