Fastighets- och gatukontoret i Malmö ansvarar för stadens cykelvägar. Trafikmängderna i Malmö mäts, på ett flertal platser, varje år och samlas i Fastighets- och gatukontorets trafikdatabas. Uppgifter på cykeltrafikens utveckling har hämtats därifrån.
Cykeltrafikutveckling
Nyckeltal SE. 4.4. 2Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Index) |
---|---|---|---|
0 |
Befolkning |
2003 |
100 |
1 |
Befolkning |
2004 |
100,738 |
2 |
Befolkning |
2005 |
101,535 |
3 |
Befolkning |
2006 |
103,396 |
4 |
Befolkning |
2007 |
105,102 |
5 |
Befolkning |
2008 |
107,248 |
6 |
Befolkning |
2009 |
110,008 |
7 |
Befolkning |
2010 |
111,899 |
8 |
Befolkning |
2011 |
113,349 |
9 |
Befolkning |
2012 |
115,191 |
10 |
Befolkning |
2013 |
117,151 |
11 |
Befolkning |
2014 |
119,065 |
12 |
Befolkning |
2015 |
120,737 |
13 |
Befolkning |
2016 |
122,953 |
14 |
Befolkning |
2017 |
124,876 |
15 |
Befolkning |
2018 |
127,002 |
16 |
Befolkning |
2019 |
128,819 |
17 |
Befolkning |
2020 |
130,235 |
18 |
Befolkning |
2021 |
131,657 |
19 |
Befolkning |
2022 |
133,763 |
Kommentar
Under år 2022 ökade cykeltrafiken i de centrala delarna, jämfört med år 2020 och 2021. Den lägre utvecklingstakten dessa två år är antagligen ett resultat av coronapendemin. Mellan år 2003 och 2019 ökade cykeltrafiken i centrala Malmö med nästan 90 procent medan befolkningen under samma tid ökade med 29 procent. I början av den redovisade tidsperioden följdes cykel- och befolkningsökningen åt men efter år 2007 utvecklades cykeltrafiken i en snabbare takt.
Cykelflödena mäts varje år i cykelvägnätet. Cykeltrafikräkningar i två gatusnitt i centrala Malmö har studerats för att ge en samlad bild av cykeltrafikutvecklingen. Cykeltrafiken och befolkningen år 2003 har fått indexet 100 så att förändringen och skillnaden ska synas tydligare.