Gå direkt till sidans innehåll

Cykeltrafikutveckling

Nyckeltal SE. 4.4. 2

Fastighets- och gatukontoret i Malmö ansvarar för stadens cykelvägar. Trafikmängderna i Malmö mäts, på ett flertal platser, varje år och samlas i Fastighets- och gatukontorets trafikdatabas. Uppgifter på cykeltrafikens utveckling har hämtats därifrån.

Cykeltrafikens och befolkningens utveckling i Malmö

Rad-id Mätområde Datum Värde (Index)
0 Befolkning 2003 100
1 Befolkning 2004 100,738
2 Befolkning 2005 101,535
3 Befolkning 2006 103,396
4 Befolkning 2007 105,102
5 Befolkning 2008 107,248
6 Befolkning 2009 110,008
7 Befolkning 2010 111,899
8 Befolkning 2011 113,349
9 Befolkning 2012 115,191
10 Befolkning 2013 117,151
11 Befolkning 2014 119,065
12 Befolkning 2015 120,737
13 Befolkning 2016 122,953
14 Befolkning 2017 124,876
15 Befolkning 2018 127,002
16 Befolkning 2019 128,819
17 Befolkning 2020 130,235
18 Befolkning 2021 131,657
19 Befolkning 2022 133,763
20 Befolkning 2023 135,543
Datakälla: Malmö stad

Kommentar

Under år 2023 minskade cykeltrafiken i de centrala delarna, jämfört med år 2022 men det var ändå en ökning jämfört med år 2020 och 2021. Den lägre utvecklingstakten dessa två år är antagligen ett resultat av coronapendemin. Mellan år 2003 och 2019 ökade cykeltrafiken i centrala Malmö med nästan 90 procent medan befolkningen under samma tid ökade med 29 procent. I början av den redovisade tidsperioden följdes cykel- och befolkningsökningen åt men efter år 2007 utvecklades cykeltrafiken i en snabbare takt.

Cykelflödena mäts varje år i cykelvägnätet. Cykeltrafikräkningar i två gatusnitt i centrala Malmö har studerats för att ge en samlad bild av cykeltrafikutvecklingen. Cykeltrafiken och befolkningen år 2003 har fått indexet 100 så att förändringen och skillnaden ska synas tydligare.

Senast uppdaterad: 2024-04-29