Gå direkt till sidans innehåll

Cykelbanor och bilvägar

Nyckeltal SE. 4.4. 1

Fastighets- och gatukontoret i Malmö stad ansvarar för underhåll av bland annat bilvägar och cykelvägar i staden och uppgifter om vägarnas längd kommer från dem och Stadsbyggnadskontoret.

Total längd på cykelbanor och vägar

Rad-id Mätområde Datum Värde (km)

0

Bilvägar

2000

720

1

Bilvägar

2001

820

2

Bilvägar

2002

870

3

Bilvägar

2003

890

4

Bilvägar

2004

900

5

Bilvägar

2005

910

6

Bilvägar

2006

975

7

Bilvägar

2007

990

8

Bilvägar

2008

1071

9

Bilvägar

2010

1109

10

Bilvägar

2011

1124

11

Bilvägar

2012

1128

12

Bilvägar

2013

1136

13

Bilvägar

2014

1144

14

Bilvägar

2015

1147

15

Bilvägar

2016

1149

16

Bilvägar

2017

1153

17

Bilvägar

2018

1161

18

Bilvägar

2019

1163

19

Bilvägar

2020

1163

20

Bilvägar

2021

1166

21

Bilvägar

2022

1171

22

Bilvägar

2023

1173

Datakälla: Malmö stad

Kommentar

Längden på Malmös cykelbanor ökar sakta. År 2023 ökade cykelbanornas längd med nästan 2 km medan bilvägarnas längd ökade med 2 km. Totalt sett har cykelbanornas längd ökat med 237 km under den redovisade tidsperioden medan bilvägarnas längd ökat med drygt 450 km.

Bilvägarnas längd i Malmö ökar inte längre i samma takt som under de första åtta åren av den redovisade perioden. Sedan år 2011 har det mestadels byggts mer cykelvägar än bilvägar i kommunen men det är dock mer ett resultat av att utbyggnadstakten för bilvägar har minskat än att utbyggnadstakten för cykelbanor har ökat. Mellan år 2015 och 2021 har utbyggnadstakten avseende cykelbanor legat på mellan 4 och 6 km per år, för att minska till 2-3 km de senaste två åren.

Under år 2013 justerades lite fel som funnits i kartmaterialet vilket innebar en liten minskning av cykelbanornas längd fastän cykelbanenätet byggdes ut med cirka 3 km.

Senast uppdaterad: 2024-04-29