Gå direkt till sidans innehåll

Cykelbanor och bilvägar

Nyckeltal SE. 4.4. 1

Fastighets- och gatukontoret i Malmö stad ansvarar för underhåll av bland annat bilvägar och cykelvägar i staden och uppgifter om vägarnas längd kommer från dem och Stadsbyggnadskontoret.

Total längd på cykelbanor och vägar

Rad-id Mätområde Datum Värde (km)
0 Bilvägar 2000 720
1 Bilvägar 2001 820
2 Bilvägar 2002 870
3 Bilvägar 2003 890
4 Bilvägar 2004 900
5 Bilvägar 2005 910
6 Bilvägar 2006 975
7 Bilvägar 2007 990
8 Bilvägar 2008 1071
9 Bilvägar 2010 1109
10 Bilvägar 2011 1124
11 Bilvägar 2012 1128
12 Bilvägar 2013 1136
13 Bilvägar 2014 1144
14 Bilvägar 2015 1147
15 Bilvägar 2016 1149
16 Bilvägar 2017 1153
17 Bilvägar 2018 1161
18 Bilvägar 2019 1163
19 Bilvägar 2020 1163
20 Bilvägar 2021 1166
21 Bilvägar 2022 1171
22 Bilvägar 2023 1173
Datakälla: Malmö stad

Kommentar

Längden på Malmös cykelbanor ökar sakta. År 2023 ökade cykelbanornas längd med nästan 2 km medan bilvägarnas längd ökade med 2 km. Totalt sett har cykelbanornas längd ökat med 237 km under den redovisade tidsperioden medan bilvägarnas längd ökat med drygt 450 km.

Bilvägarnas längd i Malmö ökar inte längre i samma takt som under de första åtta åren av den redovisade perioden. Sedan år 2011 har det mestadels byggts mer cykelvägar än bilvägar i kommunen men det är dock mer ett resultat av att utbyggnadstakten för bilvägar har minskat än att utbyggnadstakten för cykelbanor har ökat. Mellan år 2015 och 2021 har utbyggnadstakten avseende cykelbanor legat på mellan 4 och 6 km per år, för att minska till 2-3 km de senaste två åren.

Under år 2013 justerades lite fel som funnits i kartmaterialet vilket innebar en liten minskning av cykelbanornas längd fastän cykelbanenätet byggdes ut med cirka 3 km.

Senast uppdaterad: 2024-04-29