Gå direkt till sidans innehåll

Tågtrafikbullerexponering

Nyckeltal SE. 5.1. 6

Utifrån de bullerkartläggningar som slutfördes år 2012, 2017 och 2022 har det gjorts beräkningar/bedömningar av antalet boende som utsätts för ljudnivåer som överskrider riktvärdet 60 dBA utomhus vid bostadens fasad.

Tågtrafikbullerexponerade över riktvärden.

Rad-id Mätområde Datum Värde (personer)

0

över riktvärde

2012

7600

1

över riktvärde

2017

9800

2

över riktvärde

2022

8200

3

55 dB(A) eller mer

2012

22100

4

55 dB(A) eller mer

2017

25600

5

55 dB(A) eller mer

2022

23500

6

60 dB(A) eller mer

2012

7600

7

60 dB(A) eller mer

2017

9800

8

60 dB(A) eller mer

2022

8200

9

65 dB(A) eller mer

2012

2200

10

65 dB(A) eller mer

2017

2900

11

65 dB(A) eller mer

2022

2300

Datakälla: Malmö stad

Kommentar

Antalet personer som exponeras för ljudnivåer från tågtrafiken som överskrider riktvärdena utomhus har ökat något. Trenden visa antal personer som utsätts för ljudnivåer över 60 dBA. De som utsätts för den högre ljudnivån ingår även i antalet för den lägre ljudnivån.

Metoderna för kartläggningarna har dock sett lite olika ut vid de två kartläggningstillfällena vilket innebär att resultaten inte är helt jämförbara. De ger dock en indikation på hur bullersituationen är i Malmö. För närvarande pågår ett arbete med ett nytt åtgärdsprogram mot buller kallat "Åtgärdsprogram mot omgivningsbuller" vilket beräknas vara klart under hösten 2024.

De långsiktiga målen för de tidigare åtgärdsprogrammen mot buller har varit att de riktvärden som gäller för buller ska uppfyllas för alla i Malmö, vilket ännu inte är fallet. För att dessutom uppnå det som beskrivs i det nationella miljökvalitetsmålet "God bebyggd miljö", en god ljudmiljö där Malmöborna kan känna frihet från buller, krävs ytterligare insatser än de som har ingått i åtgärdsprogrammen.

Senast uppdaterad: 2024-07-12